Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Terug

Informatie

Monique

11-05-2009 | 11:13

Goede morgen,

 

Mijn moeder heeft vorig jaar chemokuren gehad voor darmkanker. De bijwerking die zij heeft is neuropathie aan handen en voeten. Bekend bij deze vorm van chemoterapie. Ze heeft dagelijks een heel naar gevoel, maar tegelijkertijd geen gevoel aan handen en voeten. Ze zegt dat het moeilijk te omschrijven is. Het voelt als opgezet, dikke laag aan handen en voeten. Voeten voelen als kussens waardoor ze niet kan auto rijden en fietsen. Ze voelt geen contact met de pedalen. Ze schiet van de pedalen af en dit maakt erg onzeker, waardoor ze nu al meer dan een jaar geen autorijdt. Kunt u mij zeggen of jullie ervaring hebben met andere patienten met deze klachten?

 

Vriendelijke groet,

Monique


  

1 Antwoord

Antwoord van Voetencentrum Flipse Administratie etc
14-05-2009 | 09:47

Beste Monique,

 

De situatie die u schetst is erg complex en zeer vervelend voor uw moeder. Hetgeen u beschrijft heeft relaties tot een neuropathie bij bijvoorbeeld diabetes mellitus patiënten. Deze hebben als gevolg van de suiker een verminderd gevoel in de extremiteiten, wat een zeer moeilijk gaan en onzeker gevoel geeft. Voor deze patiënten is het echter geleidelijk gekomen en daardoor wordt er beter mee omgegaan en meer geaccepteerd dan in de situatie van uw moeder.

 

Op het gebied van podotherapie is er eigenlijk vrij weinig wat wij voor mevrouw zouden kunnen betekenen. Belangrijk is dat de voeten wel regelmatig gecontroleerd worden op defecten (wonden) omdat mevrouw deze waarschijnlijk niet voelt en er een grote kans op infectie kan bestaan. Ik kan u als advies geven om de voeten in ieder geval door een pedicure te laten behandelen eens per 6 weken (gelijk de controle) en let vooral goed op bij het kopen van nieuw schoeisel. Dit dient een stevig contrefort, brede hak en een sluiting te hebben zodat mevrouw een optimale stabiliteit van de schoen geniet.

 

Succes,

 

Michiel Flipse

Podotherapeut & orthopedisch technoloog